RECENSIONER

... Ellenor Lindgren har gjort en trogen och djärv komprimering av romanen, som hon tycks känna som sitt eget liv. Hon är Rönnog, den rasande. Ofördragsam, snål och självrättfärdig – men också, i obevakade ögonblick när först August Engman, sen Isak Mårtens kommer henne nära, den i kärlek starka, hängivna. Hon är också alla de andra, snabbt tecknade. En gest, en böj på nacken eller några tjocka konsonanter befolkar stugan i Skellet med alla dess karaktärer. Det är roligt och starkt och Ellenor Lindgren imponerar enormt med sin närhet till materialet, sin dialektala kraft och sin egen utstrålning. Plus ett oefterhärmligt och talande sätt som hon har att knipa med munnen om replikerna som ville hon straffa fram lite karaktär och styrsel också i publiken /Ingegärd Waranpä DN

..Ellenor Lindgren är född berätterska. Hon vet precis hur man ska hitta en rytm och närvaro som liksom omfamnar publiken. Skickligt byter hon antydningsvis karaktär och röst men det är hon, Ellenor Lindgren, som står där och berättar och låter det västerbottniska bli ett hemma.
...Lifsens rot är en överlevnadssaga men också en skildring av det svenska 1900-talet. Ellenor Lindgren står där som den eviga skalden som med självklar röst sjunger om det mänskliga villkoret.
/Lars Ring svenska dagbladet.

.. Lindgrens imponerande bearbetning och berättarkonst skulle absolut göra författaren stolt. Alla som någonsin mött författaren Sara Lidman vet vad jag talar om. Den där förunderliga berättarlustan och förmågan att trollbinda en publik. Magin som låg inbäddad i hennes sjungande västerbottniska...

För vem kan egentligen göra Sara Lidmans texter fullständig rättvisa förutom just Lidman själv? Men Ellenor Lindgren skulle absolut göra författaren stolt. För också hon kan konsten att berätta. Lekfullt och ytterst passionerat färgsätter hon, tillsammans med Nina Sarri Vahlberg och hennes lyhörda ackompanjemang på dragspel, Rönnogs resa från hemmet och en avvisande fader till giftermålet med småbrukaren Isak Mårten Mårtensson i Ecksträsk. /Elin Axelsson Nummer